Pemilik Hati 15


“SO, Alyssa, macam mana dengan rekaan yang I minta you buat tu?” Tanya Alia, lalu duduk di hadapan Alyssa yang sudah mengambil tempat di sofa di biliknya. Alyssa menyerahkan fail hitam di tangannya kepada bosnya. Alia menyambut fail hitam itu dengan baik.

“saya ada buat beberapa rekaan mengenai konsep yang puan mahukan. Saja saya buat lebih, so that puan boleh pilih.” Terang Alyssa. Wajah Alia dipandang dengan debaran. Mahu tidaknya, itu kali pertama dia menyerahkan hasil kerjanya kepada Puan Alia. Dia sudah buat yang terbaik, hanya itulah yang mampu dia bisikkan bagi menghilangkan debaran di dada. 

Alia menyelak setiap muka surat dengan penuh fokus. Sesekali wajah itu tersenyum.



AKIF memasuki lagi bangunan Inspiration milik kakaknya itu. Sebaik mendengar bicara Ikhmal tadi, terus dia membawa diri ke situ. Dia tidak dapat menunggu lebih lama lagi. dia mahu berjumpa dengan Alyssa. tapi, tidak pula dia tahu apakah pekerjaan Alyssa di syarikat itu. 

Akif menaiki lif sebaik sahaja terbuka. Butang nombor tiga ditekan, dia sudah memberitahu kakaknya tentang kedatangannya ke situ. Sampai di muka pintu dia mengetuk pintu sebelum masuk. 

Sebaik sahaja pintu dibuka terus matanya tertancap pada figura yang sedang menghadap kakaknya. Pelbagai perasaan bercampur saat itu. Debaran di dada juga tidak kurang hebatnya. Dia langsung tidak menyangka bahawa dia akan berjumpa dengan Alyssa secepat itu. Wajah Alyssa dipandang dengan penuh makna. 

Alyssa angkat wajah bagi melihat gerangan yang datang, saat matanya menangkap wajah itu. Alyssa terkaku. Dia tidak tahu apa yang terjadi, atau adakah dia bermimpi lagi? Kaku! Hanya itu reaksi yang ada bagi menggambarkan betapa terkejutnya dia dengan kedatangan lelaki itu.

Alia melihat dua manusia di hadapannya. Pelik. Itulah yang dia rasa, pelbagai persoalan juga menjengah fikirannya. Saling mengenalikah mereka berdua ini? Akhirnya dia bertindak berdehem. 

Alyssa dan Akif yang tadinya saling berpandangan, tersedar. Alyssa tunduk, Akif pula selamba sahaja duduk di sofa sebelah Alia.

“Lyssa.. tentang rekaan ni, I akan bagi tahu keputusannya nanti. Okey, you may go now.”

Tanpa menunggu lama, terus Alyssa bangun dan keluar.



“KENAPA Akif tenung pekerja akak sampai macam tu sekali?” Tanya Alia ingin tahu. Ketika itu mereka berada di kafe menikmati makan tengah hari.

“tak ada apa-apa.” Akif senyum. Suapan diteruskan.

“Akif.. akak tanya betul-betul ni.” Tegas Alia. Melihatkan senyuman Akif, dia tahu ada sesuatu yang berlaku. Wajah ceria Akif dipandang, sudah lama rasanya dia tidak melihat wajah adiknya yang muda 5 tahun darinya, seceria itu.

“Lyssa tu,”

“Akif kenal Lyssa?” potong Alia cepat. Tidak percaya ada juga.

Akif mengangguk laju. “kami satu kolej.”

Alia mengangguk. “Akif suka dia?”

Akif diam. “kami ada sejarah.”

“apa maksud Akif, akak tak faham. Sejarah yang macam mana?”

“panjang ceritanya kak. Kalau cerita sampai tahun depan belum tentu selesai.” Gurau Akif, dia ketawa di hujung katanya.

Alia menggeleng bersama senyuman. “jadi, Akif datang bukan nak melawat akaklah? Tapi nak tengok dia?”

“bukanlah kak. Yang hari tu, Akif memang betul-betul melawat akak, tapi hari ni..” Akif sengih. Sengaja dibiarkan ayatnya tergantung.

“pandai adik akak sekarang ni. Dia pekerja akak tau.”

“alah, akak ni kedekut tau. Bukan Akif nak larikan dia pun, Cuma nak kidnap hati dia je.” Balas Akif.

Alia ketawa. “sejak bila Akif pandai berlawak ni. 5 tahun sudah macam mayat hidup, ni pulak macam mumia baru sedar.”

“akak!” marah Akif, namun dia juga ketawa. Mayat hidup lagi? 




“LYSSA jom lunch. Puan Alia ajak kita lunch dengan dia. Tapi, Puan Alia dah pergi ke restoran tu.” Ajak Damia yang entah bila pulang dari perjumpaan dengan Puan Alia. 

Mendengarkan nama Alia membuatkan Alyssa sedikit ralat. Peristiwa 3 hari lalu masih terbayang-bayang di fikirannya. Malunya dia. Entah berapa lama dia dan Akif saling berpandangan pun dia tidak tahu. Yang pasti dia amat marahkan lelaki itu. Kerana muncul di tempat dan waktu yang salah! Namun dalam masa yang sama terselit juga rasa bahagia. Gila agaknya dia.

 Damia berlalu ke mejanya dan mengambil beg tangannya. Alyssa bingkas bangun dan mengekori langkah Damia. Dalam perjalanan ke restoran lincah mulut Damia bercerita itu dan ini. Sampai di restoran Alyssa duduk di hadapan Alia, manakala Damia mengambil tempat di sebelahnya. Alyssa hanya mendengar begitu sahaja perbualan antara Damia dan Alia. 

“Alyssa..” panggil Alia.

Alyssa angkat wajah.

“kenapa you senyap aje?” Tanya Alia.

“tak.. tak ada apa-apa Puan.” Balas Alyssa gugup.

Alia memandang Alyssa dengan senyuman di bibirnya. Pastilah dia tahu kenapa Alyssa begitu. “kan I dah bagitahu di luar jangan panggil I puan. Panggil kak Alia aje.” 

Alyssa angguk. Dia tahu itu, sudah berkali-kali juga wanita itu mengingatkan. Damia sendiri sudah selalu memanggil wanita itu ‘Kak Alia’ jika bertemu di luar. Cuma dia sahaja belum selesa untuk memanggil majikannya begitu. Usai makan, Damia meminta diri ke tandas dahulu sebelum pulang.

“janganlah you rasa tak selesa pulak dengan I” katanya setelah Damia hilang di sebalik dinding.

Alyssa angkat wajah. pandangan Alia kepadanya membuatnya yakin bahawa Alia sedang berbicara dengannya. Alyssa pantas geleng kepala.

“I tak kisah apa pun berlaku antara you dengan Akif. Itu privasi you. Kita bekerja perlulah professional.”

Alyssa angguk. “maafkan saya. Saya akan pastikan saya professional.”

Bekerja dengan wanita itu buatkan Alyssa berasa bangga. Wanita itu tidak pernah membiarkan perkara lain terlibat dalam kerja yang dilakukannya. Meskipun wanita itu mementingkan kesempurnaan namun, masih boleh bertolak ansur dengannya. Malah, sebarang masalah yang berlaku, wanita itu juga tidak mudah melatah.




ALYSSA melangkah keluar dari bangunan Inspiration menuju ke keretanya. Namun, di saat dia mahu melangkah ke arah keretanya dilihatnya sebatang tubuh bersandar di kereta dengan tangan menyeluk saku. Lelaki yang masih dalam kemeja, membuat Alyssa yakin lelaki itu baru pulang dari tempat kerja.

Tanpa mempedulikan lelaki itu Alyssa meneruskan langkahnya. Dalam pada itu, sempat juga dia memuji ketampanan lelaki itu. Saat tangannya mahu mencapai kunci kereta di dalam tas tangan, dia mendengar namanya dipanggil. Alyssa berhenti melangkah. Dilihatnya Akif sedang berlari anak, mendekatinya.

Dan dia juga tidak tahu kenapa kakinya tidak mahu melangkah. Tetap kaku di situ.

“Alyssa.” panggil lelaki itu lagi.

Alyssa diam menahan debaran di dada. Pertama kali lelaki itu menyebut namanya, membuatkan jantungnya berdegup dengan kadar yang tidak normal.

“ada apa?” Tanya Alyssa sepatah. Rimas melihat mata lelaki itu yang merenungnya seperti dia adalah makhluk yang unik.

Akif senyum, menampakkan kedua lesung pipit di pipinya.

Alyssa telan liur. Terpana seketika dia melihat senyuman lelaki itu. Kali pertama dia melihat senyuman itu. Saat itu, makin laju pula jantungnya berdegup. Sudahlah yang tadi masih belum stabil, ditambah lagi, makinlah tidak stabilnya. 

“awak sihat?” Tanya Akif.

“awak rasa?”

“dah berapa lama awak kerja sini?” Tanya Akif, walaupun soalan tadi masih belum berjawab.

“Siapa awak?” Alyssa pelik dan rasa aneh dengan Akif di hadapannya ini. “kalau awak panggil saya untuk tanya itu, baik saya balik. Banyak lagi kerja saya daripada nak layan awak.”

“awak masih macam dulu.” Kata Akif, dia senyum lagi.

Alyssa telan liur. Melihat senyuman itu buatkan dia tidak dapat mengawal diri lagi. kalau diikutkan mahu sahaja dia pengsan di situ.

“awak pulak dah macam orang tak betul.” Balas Alyssa.

Akif sengih.

“dahlah, saya nak balik.”




AKIF memasuki ruang tamu. Kunci yang biasanya disangkut elok di tempatnya, hari itu dilemparnya ke atas sofa. Dia menyanyi kecil. Pendek sahaja perbualannya dengan Alyssa, namun, cukup membahagiakan. Dia tidak tahu apakah perasaan Alyssa bertemunya lagi, namun, yang dia pasti dia amat bahagia.

“hai.. bahagia nampak?” perli Nenek. Dia duduk di sofa di hadapan Akif.

Akif senyum lalu bangun. Tidak sopan rasanya berbaring begitu di hadapan neneknya.

“apa yang buat Akif bahagia sangat ni?” Tanya Nenek lagi.

“Akif menang loteri nek.” Balas Akif selamba. 

“kamu ni biar betul.” Marah Nenek. Terkejut juga ada. Apa tidak cukupkah gaji Akif sampai perlu membeli nombor ekor?

“betullah nek.” Balas Akif lagi. Dia berlari ke atas apabila melihat tangan neneknya mencapai bantal kecil. Dia ketawa lagi.

“budak, ni orang tanya, dia jawab main-main pulak.”




ALYSSA mengeluh panjang. Sudah jenuh dia menolak, sudah letih juga otaknya mencipta alasan menolak ajakan lelaki itu. Dia sudah tidak tahu mahu melakukan apa lagi. Sungguh dia lelah melayan karenah Akif yang semakin hari semakin menyakitkan hati. Dia juga baru sahaja mendapat tahu, Akif merupakan adik kepada Puan Alia. Teringat perbualannya dengan Damia beberapa hari lepas.

“apa hubungan you dengan dia?” Tanya Damia, setelah Akif keluar dari ruang kerja mereka. 

Alyssa diam seketika. Dalam hati dia menyumpah Akif kerana berani menegurnya di pejabat. Cindy dan Amy dikerling dan mereka menghantar jelingan yang amat tajam kepadanya. 

“dia tu lah adik Puan Alia yang I nampak hari tu.” Kata Damia lagi.

“dia? You jangan bergurau!” 

“hakikatnya, I tak bergurau. Betul!” kata Damia sungguh-sungguh.

Alyssa telan liur. Macam mana ni?  




“HAI.” Sapa satu suara.

Alyssa tahu siapa yang menegurnya. Dia buat tidak tahu. Dia meneruskan langkahnya ke kereta. Akif datang lagi petang itu. Sudah seminggu Akif asyik menunggunya setiap petang. Datangnya hanya bertanya khabar dan cuba mengajak nya keluar namun, Alyssa berkeras menolak. 

“Alyssa..” gamit Akif. Dia menarik tangan Alyssa bagi memberhentikan langkah gadis itu.

“apa lagi yang awak nak? Kan saya dah cakap jangan ganggu saya!” marah Alyssa.

“Alyssa...”

“cukup lah Akif. Awak nak suruh saya cakap macam mana lagi, supaya awak faham? Cukup menunggu saya, cukuplah hantar bunga dan jangan datang ke tempat kerja saya lagi.” luah Alyssa.

Akif diam seketika. 

Alyssa berpaling. Tak sanggup lagi mahu memandang wajah itu. Wajah yang seringkali membuatnya tidak senang duduk.

“I still like you.” Jerit Akif.

Alyssa berhenti melangkah. Jantungnya seakan berhenti berdegup buat seketika. Dia  memandang sekeliling. Nasib baik tiada sesiapa di tempat parkir. Alyssa mendekati Akif.

“saya akan anggap saya tak pernah dengar tentang itu.”

“saya sukakan awak. Dari dulu sampai sekarang.” Luah Akif selamba.

“Akif Afham! Kan..”

“saya suka awak panggil saya macam tu.” Kata Akif lalu tersenyum manis.

Alyssa terpegun seketika. Senyuman Akif seringkali membuatnya hilang kata-kata. 

“kenapa awak jadi macam ni? Kenapa awak dah berubah?” Tanya Alyssa. pertanyaan itu buatkan dia tidak senang hati. Kenapa begini drastiknya perubahan lelaki itu?

Akif memandang Alyssa dalam-dalam. 

“sudahlah.. malas layan awak lagi. saya nak balik! Ingat, jangan hantar bunga lagi. tempat saya tu dah macam kebun bunga awak tahu tak.” Kata Alyssa sebelum berlalu.

Akif senyum. Kemudian dia kembali ke keretanya. 

No comments:

Post a Comment