Pemilik Hati 16


HUJUNG minggu datang lagi. Alyssa bermalasan di atas katil meskipun jam sudah menunjukkan ke angka 10. Cahaya matahari juga sudah menyinari kamarnya. Baru Alyssa mahu memejamkan kembali matanya, telefon bimbitnya berbunyi. Melihatkan nama Akif tertera, Alyssa hanya membiarkan. Malas mahu melayan lelaki itu.

Dari mana lelaki itu mendapat nombornya dia tidak tahu. Yang pasti sejak hari itu, Akif tidak pernah berhenti menghubunginya. Telefonnya berbunyi lagi. Alyssa tahu siapa yang menghubunginya, lalu dia membiarkan tidak berjawab. Tidak lama kemudian satu SMS pula yang masuk. Alyssa membuka SMS daripada Akif.

Knp x angkat call sy, Lyssa? Sy ada depan rumh awk.

Cepat-cepat Alyssa bangun dari katil mengintai ke luar. Macam mana pulak dia tahu rumah aku kat mana ni? Ish, telefon diambil, lalu di dail nombor Akif.

“apa awak nak?” Tanya Alyssa kasar.

“jom kita keluar?”

“awak ingat saya ni apa, aci nak keluar aje.” Balas Alyssa geram.

“okey, kalau macam tu saya mintak kebenaran dengan mama awak.”

“eh, jangan! Okey, saya siap sekarang!”

Talian putus. Alyssa mengambil tuala lalu terus menuju ke kamar mandi.




“LAMANYA awak bersiap.” Kata Akif, dia menjeling Alyssa sekilas. Masam tapi comel.

“padan muka awak. Siapa suruh awak datang mengejut.” Balas Alyssa geram.

Akif ketawa.

Alyssa gigit bibir geram mendengar ketawa yang meletus dari lelaki itu.

“awak dah sarapan?” Tanya Akif.

Alyssa diam. Malas menjawab.

“kunci.. awak dah sarapan belum?” kata Akif, nadanya ditegaskan, dia memandang kunci kereta.

Alyssa ketawa kecil. “awak memang macam ni ke? Pelik tau tak!” 

“dah orang tak nak cakap dengan saya..” balas Akif. Tak lama dia tersenyum manis.

“Akif.. awak nak bawak saya pergi mana ni?”

“kahwin!”

“saya tanya betul-betul ni! Janganlah main-main.” Marah Alyssa.

Akif ketawa galak. Alyssa yang tersenyum dikerling.





“AWAK bawak saya keluar semata-mata nak ke KFC?” Tanya Alyssa tidak puas hati. Makanan di hadapan di pandang. Dia bukan minat sangat makan makanan begini.

“ya lah. Kenapa?” balas Akif. Dia menghulurkan cheesy wedges kepada Alyssa.

“Akif..”

Akif angkat kening. Kacak sekali!

Alyssa menggeleng. Hilang terus kata-kata yang mahu disampaikan tadi. Dia sendiri tidak tahu kenapa. Mukanya juga panas walaupun restoran itu menggunakan khidmat penyaman udara.

“dah lama saya nak makan dengan awak..” tutur Akif.

Alyssa yang tengah mengunyah berhenti. Otot mulutnya sudah tidak dapat bekerja.

“awak, betul ke awak tak sukakan saya?” Tanya Akif tiba-tiba apabila melihat wajah Alyssa tidak beriak.

“huh?”

“dulu, awak pernah cakap macam tu. Awak tak suka ada kaitan dengan saya.”

“oh, yang tu.”

Akif ketawa kecil. Apa yang diketawakan Alyssa tidak tahu. Yang pasti dia suka mendengar ketawa itu. Kau dah gila Lyssa!

“awak ni kan.. pelik tahu tak?” kata Akif setelah ketawanya reda.

“apa yang pelik?” Tanya Alyssa tidak mengerti maksud Akif.

Akif henjut bahu, dan mengukir senyuman.

“kenapa awak macam ni Akif? Sedangkan dulu, kita bukan baik, kita bukan berkawan, kita..”

“sebab saya dah sedar yang saya sukakan awak.” Potong Akif.

Alyssa terpana.

“betul, Alyssa, saya sukakan awak.”

Alyssa menggeleng.

Akif mengerutkan dahi. Tidak faham dengan reaksi Alyssa.

“jom balik! Saya dah kenyang ni.” Ajak Alyssa, dia mahu keluar dari situasi itu.

“tak boleh.” Balas Akif selamba. Dia pegun di tempatnya.

“kenapa pulak?” 

“saya tak habis lagi ni.” Balas Akif, sambil menyambung kembali suapannya.

Alyssa mendengus dan kembali duduk. Bibirnya digigit, geram.

“jangan gigit bibir macam tu. Nanti luka macam mana? Tak pasal-pasal orang cakap saya pukul awak.”

Alyssa mendengus lagi. Geram dengan kata-kata Akif dan juga perlakuannya yang sengaja mengunyah burger dengan perlahan.

“boleh tak awak kunyah laju sikit? Tak pernah saya tengok orang makan macam awak ni, tau tak.”

Akif senyum, dan menyambung kembali kunyahannya. Alyssa mendengus geram.




AKIF mengambil tempat di hadapan Ikhmal. Pinggan yang berisi nasi dan lauk diletakkan. Setelah doa dibaca dia menikmati makanan itu. Ikhmal memerhati tindak tanduk sepupunya itu. Dia tahu apa yang berlaku sekarang ini. Dia tahu Akif sedang berbahagia.

“apasal kau tenung-tenung aku ni?” Tanya Akif tidak puas hati.

“tak ada apa. Lama tak tengok kau macam ni? So, macam mana?” 

“macam mana apa?” Tanya Akif kembali dan menyambung suapannya.

“kau dengan Lyssa. Kau jangan lupa aku yang bantu kau tahu. Kalau aku tak bagitahu kau yang dia kerja kat syarikat kakak kau, jangan harap kau nak jumpa dia lagi.” Balas Ikhmal.

“ya lah. Kau ni suka mengungkit lah.” Akif mencebik. “Aku tak tahulah apa perasaan dia pada aku. susah aku nak teka.”

“apalah blur sangat kawan aku ni. Perempuan ni senang je nak tengok tahu tak? Dorang tak pandai sorok..”

Akif diam berfikir. Ada ke? “contoh?”

“itu aku mana boleh bagitahu. Kau sendiri akan dapat rasa dengan hati itupun kalau hati dia milik kau.” 

Akif terus menikmati makanannya. Dalam fikiran bermacam-macam persoalan bermain. Dia tidak tahu apa perasaan Alyssa terhadapnya. Adakah dia dan Alyssa sama-sama menyukai? Ataupun sudahkah hati gadis itu dimiliki? 




“AKU tak tahulah kenapa dan macam mana dia boleh berubah macam tu. Aku rasa macam aku kenal dengan orang yang baru, bukan Akif yang dulu. Entah.” Luah Alyssa. Wajah Fadila yang tenang dipandangnya. Ketika itu mereka sedang menikmati makanan di restoran Kenny Roger.

“apa lagi yang dia dah buat?” Tanya Fadila. Selalu juga dia mendengar cerita daripada Alyssa melalui telefon, tetapi, hari itu barulah mereka berpeluang duduk bersama dan berkongsi cerita.

“banyak. Setiap hari ada aje. Sekarang dia dah stop hantar benda, tapi, dia hantar diri dia pulak untuk kacau aku. He is totally different daripada masa kita belajar. Takkan dalam masa beberapa bulan dia boleh berubah macam tu sekali.” balas Alyssa geram. Dia menghirup air dengan rakus.

Fadila ketawa.

“kau ni, aku tengah serius kau bantai gelak pulak.” Marah Alyssa. “gerun aku dengan dia tu.”

“Rilex la Lyssa. Kau ni kan.” Pujuk Fadila. “pada aku lah kan, dia buat macam tu sebab dia sukakan kau. Aku yakin. Kalau tak mana lah dia nak ganggu-ganggu kau macam tu.”

“aku tak suka!”

“kenapa?”

“dia buat aku rasa tak selesa.. Aku...”

“kau takut? Kau takut kau akan suka pada dia?” serkap Fadila.

Alyssa diam tidak berkutik. Angguk tidak, geleng juga tidak. Dia sendiri tidak tahu mahu mengangguk atau menggeleng.

“Lyssa.. trust me, you are in love.”

Alyssa geleng. “tak. Mana ada.”

“eleh. Tak nak ngaku pulak. We will see later.”

Alyssa mencebik. Kemudian dia meneruskan suapan tanpa mempedulikan Fadila. 

“eh, lepas ni kita nak pergi mana lagi?” Tanya Fadila.

“movie nak?” 

“sett! Aku pun dah lama tak tengok movie. Tapi, aku nak pergi toilet dulu kejap.” Kata Fadila lalu beredar.

Alyssa memandang pemergian Fadila. Beberapa ketika selepas Fadila berlalu, telefon bimbit Fadila berdering. Alyssa mengambil telefon yang ditinggalkan di atas meja. Melihatkan nama Ikhmal terpapar di skrin membuatkan Alyssa tertanya-tanya. Sedangkan dia tahu, hubungan Fadila dengan Ikhmal terus putus setelah Ikhmal mengetahui yang Fadila sudah bertunang dengan alasan tidak mahu menimbulkan sebarang perselisihan faham.

Telefon itu berhenti berdering. Alyssa pura-pura membaca majalah apabila melihatkan Fadila melangkah ke arahnya. 

“jom, tengok movie.” Ajak Fadila.

Alyssa angkat wajah. Wajah Fadila ditenung. 

“kenapa pulak kau tengok aku macam tu?” Tanya Fadila gelabah. 

“you owe me something?”

“what?”

“a story..”

“about?”

“abang Ikhmal.”

Fadila sengih. “macam mana pulak kau tahu ni?” telefon Fadila berdering lagi.  

“macam tu lah.” Balas Alyssa selamba.

Fadila sengih lagi.

“jangan jawab!” tegas Alyssa. “jawab soalan aku dulu.”

“okey. Aku tak tahu macam mana, hari tu kami terserempak somewhere, then, sempat lah tukar-tukar cerita. Dari situlah kami mula rapat semula. Tak tahulah aku. tapi, yang pasti aku masih sukakan dia.”

“dia pulak? Dia sukakan kau jugak?”

“mengikut instinct aku, yes. But, i am not sure.”

Alyssa angguk. “padanlah, kau sibuk aje ya? Nak kata kerja, tak pun. Hah, bila kau nak kerja ni?”

  Fadila sengih lagi. Alyssa tergeleng. 



No comments:

Post a Comment