Pemilik Hati 17


“KHAIRUL? Khairul mana pulak ni?” Tanya Fadila pelik. Itu kali pertama dia mendengar nama itu. Alyssa dipandang, dia inginkan penjelasan. Tadi dia lihat Alyssa bersama seorang lelaki sedang menikmati makanan tengah hari di restoran. Melihatkan rancaknya mereka berborak, Fadila terus pergi ke tempat kerja Alyssa dan menunggunya di tempat parkir kereta.

“alah, dia kawan satu sekolah aku. Manalah kau nak kenal.” Balas Alyssa.

“betul?”

“ya lah. Yang kau tanya aku macam mak mertua ni, apasal pulak?”

“tak adalah. Aku ingatkan tu boyfriend baru kau. Rapat aje aku tengok.” Balas Fadila.

“banyak lah kau punya boyfriend baru. Tak ada kerja aku nak cari boyfriend.”

“sebab kau tak payah cari kan? Kan kau dah ada Akif.”

Alyssa mencerlung Fadila. “hah, apa hal kau cari aku sampai ke sini ni?”

“oh ya. Tak ada apa pun sebenarnya. Aku cuma nak singgah, alang-alang aku lalu sini.”

“wah, bagusnya kau. Ingat jugak kat aku. Untung aku ada kawan macam kau.” Puji Alyssa dalam nada gurauan.

“tau tak apa.”

Alyssa mencebik. “eh, aku dah kena masuk ni. See you later okey?”

Fadila angguk. Dia menerobos masuk ke dalam kereta Honda Getz miliknya lalu kereta hitam itu bergerak meninggalkan bangunan Inspiration.




“MAMA masak apa hari ni?” Tanya Alyssa lalu duduk di hadapan Puan Aisyah yang sedang memotong sayur.

“amboi anak dara. Tanya mama pulak. Kenapa tak Lyssa aje yang masak?” perli Puan Aisyah, sengaja mahu mengusik anaknya.

“alah, Lyssa kan kerja. Mana ada masa nak masak-masak ni.” Balas Alyssa selamba. Seketul ayam goreng diambil dan dimakan.

Puan Aisyah menggeleng melihat keletah Alyssa yang kebudak-budakan. “hah, nanti bila dah kahwin, macam mana? Tak kan nak suruh orang gaji pulak yang masak?”

“ish, mama ni. Sebut pasal kahwin pulak. Yang tu nanti-nantilah.” Balas Alyssa malas. kahwin? Ish, tak mahulah!

“nanti-nanti tu bila pulak?”

“bila dah sampai seru.” Balas Alyssa pendek. “mama, sedaplah ayam mama masak ni.”

“ayam goreng aje pun tak payah nak puji-puji.” Balas Puan Aisyah.

Alyssa sengih.

Puan Aisyah bangun dan mengacau gulai di atas dapur. “Lyssa dah ada boyfriend? Bila mama nak bermenantu ni?”

Alyssa diam. Mulutnya berhenti mengunyah.

“Lyssa?” gamit Puan Aisyah. Dia kembali duduk di hadapan Alyssa.

“hurm.. mama ni, tak syoklah. Janganlah tanya soalan tu.”

Puan Aisyah tergelak melihat wajah terkulat-kulat Alyssa. “tak ada lagi? habis selama 25 tahun kamu hidup ni, tak kan tak suka sesiapa?”

“mama ni, macam lah Lyssa hidup ni semata-mata nak cari laki. Tak nak lah. Tak sedia lagi.”

“tapi..”

“hah, ma, Lyssa naik dulu. Nak mandilah.”

“hah, mengelat!” kata Puan Aisyah mengundang gelak tawa Alyssa di ruang tamu. Puan Aisyah bangun dan mula bekerja lagi.




“KAU nak beli apa lagi ni?” Tanya Alyssa. letih juga berjalan dengan Khairul. Cerewetnya lelaki itu mengalahkan perempuan. Setelah berpuluh kedai mereka kunjung akhirnya Khairul memilih untuk membeli set pinggan mangkuk untuk kawannya yang bakal melangsungkan perkahwinan esok hari.

“alah kau ni. Bukan senang nak berjalan-jalan macam ni. Apa salahnya kita jalan lama-lama sikit?” balas Khairul.

“aku tak sangka ada jugak lelaki yang suka shopping?” perli Alyssa.

“aku bukanlah suka sangat, tapi, kalau dah start berjalan aku memang tak boleh berhenti awal.”

Alyssa ketawa kecil. “jomlah makan pulak. Letih tahu tak, ikut kau ni. Perut aku pun dah bergendang ni.”

Khairul menepuk dahi. “oh ya, lupa pulak aku. jomlah, aku belanja.”

“betul? Yes, Laksa Shack okey..”

Khairul senyum. “ye lah.”

Mereka melangkah masuk ke dalam restoran laksa itu. Ramai juga pengunjung pada hari itu, maklum saja hujung minggu begitu memanglah ramai. Mereka akhirnya memilih untuk duduk di satu sudut.

“kau ada contact dengan classmate kita dulu?” Tanya Alyssa.

“ada jugak. Tapi tak ramai. Facebook pun tak ramai classmate kita ada.” Balas Khairul.

“ya lah kan.” Alyssa mengangguk-angguk.

Makanan tiba. Alyssa dan Khairul serentak mengucapkan terima kasih.

“kau ingat tak skandal kau dulu. Si Rehan..” Tanya Khairul.

Alyssa angguk. Mahu dia tidak ingat. Lelaki itu diminati dalam diam, entah bagaimana, semua pelajar seumur dengannya tahu dia meminati lelaki itu, termasuklah empunya diri. Selama seminggu juga telinganya menahan ejekan, sedangkan empunya diri yang diminati itu hanya diam sahaja, selepas itu, semuanya senyap begitu saja.

“dia dah kahwin. Dengan English woman.”

“serious? Wah, kelas gitu.” Luah Alyssa. Padanlah dia buat-buat tak tahu kat aku ni.

Khairul ketawa lepas. “kerja kau macam mana?”

“letih lah jugak. Jarang sangat hujung minggu macam ni aku dapat berjalan-jalan. Ada saja show di mana-mana. Tapi, seronok.”




AKIF merebahkan diri di atas katil. Pandangan ditunakkan pada siling putih di biliknya. Akif mengeluh kasar. Alyssa dan lelaki yang menemani gadis itu dan juga kemesraan hubungan mereka membakar hatinya. Sepanjang hari dia mengekori mereka berdua. Sungguh dia merasa amat sakit di sudut hatinya.

Sepanjang dengan Alyssa belum pernah Akif lihat Alyssa ketawa lepas begitu. Kalau adapun ketawa kecil ataupun senyum nipis sahaja. Ah, siapa lelaki itu pada Alyssa? kekasih diakah? Akif menggelengkan kepala. Tidak mungkin. Akif bangun dan mencapai kunci di atas meja.




“BILA pulak kau nampak ni?” Tanya Fadila pelik. Ikhmal disebelah Akif dikerling, Ikhmal menghenjut bahu.

“semalam. Aku ternampak dia kat Midvalley, aku pun ikutlah diorang. Dila, tak kan kau tak tahu apa-apa?” jawab Akif. Semalam selepas terasa terlalu bengang dengan perasaan yang terlalu kacau, dia mencari Ikhmal. Kemudian hari ini, Ikhmal mencadangkan supaya bertanya kepada Fadila.

“aku tahu dia tengah rapat dengan seorang lelaki ni. Tapi, dia cakap tu kawan sekolah dia dulu. Bila aku tanya boyfriend baru ke, dia kata tak.” Cerita Fadila. Kasihan juga dia melihat gelabahnya Akif dihadapannya ini.

“kau yakin ke?”

“aku rasa betullah. Dia tak akan tipu aku punya.” Yakin Fadila menenangkan hati Akif.

“tulah Akif. Aku dah cakap. Tu cuma kawan kau tak nak percaya.” Sampuk Ikhmal yang sedari tadi mendiamkan diri.

“aku takut. Macam mana kalau dia jadi milik orang lain? Melepaslah aku macam ni.”

“dah tahu. Ambil lah langkah cepat. Kau nak tunggu apa lagi? Lyssa tu nampak aje keras, tapi sebenarnya tak..” kata Fadila pula.

“dia tak suka aku.”

“tak ada lah, kau teruslah pujuk dia. Aku yakin tak lama nanti dia akan sedar yang dia cintakan kau.” Pujuk Fadila. Dia juga mahu Alyssa menemui bahagia.

“sedar? Maksud kau?”

“aku rasa aje, dia ada feeling kat kau. Itu melalui pemerhatian aku lah.”

Akif angguk. Dia bangun kemudiannya. “tak apa lah, aku nak pergi jumpa dia.”




ALYSSA meriba bayi yang baru berusia 4 bulan itu diribaannya. Dia mengacah bayi itu. Ketawa si kecil mengusik hatinya. Pipi gebu bayi itu dicubit perlahan. Comel betul anak kedua kakaknya itu, Irfan Mikail. Kali ini kakaknya pulang selama seminggu kerana cuti sekolah sudah bermula. Dapatlah dia bermain-main dengan bayi itu lagi.

“itulah, suruh kahwin tak nak kahwin.” Sampuk satu suara.

Alyssa terus bermain dengan Mikail. Malas mahu melayan kakaknya. Arina mengambil tempat di sebelah Alyssa.

“Lyssa.. bila nak kahwin? Lyssa dah tua lah.” Giat Arina. Alyssa yang sudah memasamkan muka disiku perlahan.

“akak ni, sama macam mama, sibuk nak tahu pasal tu. Kalau dah sampai seru nanti adalah.”

“eleh, tunggu sampai seru konon. Nak tunggu sampai seru tu, Lyssa dah boleh ada 2 orang baby tahu tak.” Provok Arina lagi.

“hai, akak ni, perli Lyssa pulak..” luah Alyssa, Mikail diserahkan kepada kakaknya.

Arina ketawa kecil melihatkan wajah Alyssa yang sudah mula bengang. “betul apa.”

“tak sampai jodoh lagilah!”

“iyalah tu. Ke, Lyssa yang,.”

“Lyssa baru ingat Lyssa ada kerja. Lyssa naik dulu ya?” potong Alyssa, lalu berlari-lari anak masuk ke dalam rumah.

Sampai di bilik Alyssa lihat telefonnya sedang bernyala. Dilihatnya di skrin ada 5 missed call daripada Akif. Alyssa senyum seketika, kemudian mengeluh. Tanpa mempedulikan hal itu, Alyssa membuka laptopnya. Baru dia mahu menekan papan kekunci, pintu biliknya diketuk. Dengan malas Alyssa menuju ke pintu.

“mak su, ada orang nak jumpa.” Kata Maisara.

Alyssa mengerut dahi. Kemudian turut mengatur langkah mengekori Maisara. Sampai di muka pintu dilihatnya Arina sedang berborak mesra dengan Akif. Ya, Akif datang! Alamak! Alyssa melihat biasan dirinya di cermin. Okey, rambut, baju, seluar dibaiki.

“Lyssa, ni Ice Prince datang mencari.” Perli Arina apabila melihat Alyssa berdiri di hadapan pintu.

Alyssa menjengil kakaknya. Buat malu aku aje. Kalau Akif tahu pasal nama tu macam mana? Mahu dia marah aku nanti.

“hai, Alyssa.”

Alyssa beralih pula pada lelaki itu. Senyum langsung tidak terukir, hanya jelingan diberikan.




“KENAPA datang tak bagitahu?” Tanya Alyssa geram. Ketika itu mereka mengambil angin di Taman Tasik Titiwangsa yang berada hanya 10 minit daripada rumah Alyssa.

“dah tu, awak yang tak angkat saya call.” Balas Akif selamba.

“saya ada kat bawah masa tu. Saya tak perasan.” Alyssa membela diri.

“jadi, awak tak boleh salahkan saya.” Sambung Akif.

Alyssa mencebik. “ada apa cari saya?”

“saja. Rindu.” Luah Akif. Alyssa yang duduk di sebelahnya dipandang. Walaupun Alyssa hanya memakai t-shirt longgar dengan legging hitam, rambut pula hanya dihiasi dengan scarf putih, gadis itu nampak manis. Cinta, kalau pakai guni aje pun tetap cantik.

“banyaklah awak punya rindu.” Balas Alyssa, mengawal debar di hati.

Akif ketawa kecil. “saya serious ni, saya cintakan awak.”

“jangan nak mengarut!”

“tadi saya dengar kakak awak cakap Ice Prince, siapa tu?”

Alyssa senyum. “tak ada siapa-siapa. Tak penting pun.”

“Alyssa..”

“Ahhh..” jeritan satu suara mengundang mereka berdua untuk berpaling. Seorang perempuan jatuh terduduk. Mungkin terpelecok ketika berlari. Mereka mendekati gadis itu.

“adik tak  apa-apa?” Tanya Alyssa. Kaki gadis itu dilihat. Sedikit bengkak.

“sakit.” Jawab gadis itu. Kaki yang sakit dipegang.

“ jom bawak dia pergi klinik.” Ajak Alyssa, Akif dipandang.

Akif mengangguk setuju tanpa berfikir panjang.




“TERIMA KASIH, kak, bang. Saya dah call papa. Nanti papa datang ambil. Terima kasih banyak-banyak.”

Alyssa dan Akif sama-sama mengangguk. Alyssa memapah gadis itu untuk duduk di sebuah kerusi di luar klinik itu. Kemudian dia dan Akif melangkah ke arah kereta.

“wah, awak buat saya makin suka pada awak lah.” Bisik Akif.

Alyssa mendengus, bisikan Akif di tepi telinganya tadi menambah debaran di dada. “jangan nak mengarut! Hantar saya balik cepat.”

Akif ketawa. Enjin kereta dihidupkan.

“betul ni. Saya dah makin suka pada awak ni. Bukan salah saya, salah awak.” Giat Akif lagi. Sengaja dia mahu bermain-main dengan Alyssa.

“jangan mengarut! Perasaan dia nak salahkan orang pulak.”

Akif ketawa kecil. “sebab awak curi hati saya. Macam mana saya tak salahkan awak.”

Erk? Macam tu pulak.

Akif menyambung ketawa melihatkan wajah Alyssa yang mula memerah. “itulah, lain kali jangan ambil hati saya. Tapi, saya tak kan minta balik, Cuma saya minta..”

Alyssa menjeling geram apabila Akif melemparkan senyuman nakal kepadanya.

“awak bagi hati awak kat saya. Baru adil!”

“jangan harap!” balas Alyssa. kebudak-budakan betullah dia ni! Alyssa senyum dalam hati. Bahagia menyelinap masuk meskipun sudah Alyssa tutup jalan masuk itu.

No comments:

Post a Comment